وکیوم فرمینگ چیست ؟

وکیوم فرمینگ در صنایع بسته بندی کاربرد فراوانی دارد . برخی افراد فکر می کنند بسته بندی به صورت وکیوم فرمینگ مانند تزریق پلاستیک می ماند . در این مقاله در مورد وکیوم فرمینگ و مراحل انجام وکیوم فرمینگ توضیحاتی خواهیم داد.

وکیوم فرمینگ چیست ؟

وکیوم فرمینگ عبارتند از فرم دهی توسط حرارت مستقیم یا القائی به ورق های گرما نرم و تخلیه هوای بین ورق ها و قالب و شکل پذیری ورق مانند قالب وکیوم فرمینگ است . ورق های گرما نرم مانند PVC  ، ABS ، PET ، کریستال و…. شکل پذیر می باشند .

وکیوم چیست ؟ وکیوم یا خلاء فضایی خالی از ماده است .

دستگاه هایی که وکیوم فرمینگ پلاستیک ها ، می توانند نسبت به کاری که انجام می دهند ، پیچیده یا ساده باشند . دستگاه های ساده از یک هیتر ، ورق گیر و قالب بند تشکیل شده اند .

نحوه کار دستگاه ساده به این صورت می باشد که ابتدا ورق در قسمت ورق گیر قرار گرفته می شود ، سپس ورق توسط هیتر گرم می شود و قالب با ورق تماس پیدا می کند و در این حین هوای بین قالب و ورق تخلیه می شود  و ورق شکل قالب مورد نظر را به خود می گیرد .

آیا بسته بندی با وکیوم فرمینگ به صرفه است ؟

در زمینه خدمات بسته بندی استفاده از وکیوم فرمینگ بسیار به صرفه است . زیرا وکیوم فرمینگ فرآیندی بسیار کم هزینه ، با سهولت ، پرکاربرد و دارای توان و سرعت بالا است . امروزه هیچ جایگزینی برای وکیوم فرمینگ وجود ندارد . یکی از مزایای اصلی وکیوم فرمینگ ، در تولید قطعات پلاستیکی سرعت و توان بالایی دارد و نسبت به قالب گیری تزریقی ارزان تر می باشد .

یکی از قدیمی ترین و بهترین راه های پردازش مواد پلاستیکی وکیوم فرمینگ است . محصولاتی که با استفاده از روش وکیوم فرمینگ طراحی و تولید می شوند ، در زندگی روزمره ما نقش مهمی را ایفا می کنند و همواره با ما در ارتباط می باشند .

کاربرد بسته بندی وکیوم فرمینگ

  • بسته بندی محصولات آرایشی و بهداشتی
  • بسته بندی ابزار آلات
  • بسته بندی مواد غذایی
  • بسته بندی شیرینی و شکلات
  • بسته بندی محصولات الکترونیکی
  • بسته بندی اسباب بازی
  • بسته بندی قطعات جانبی خودرو
  • بسته بندی تخم مرغ
  • قطعات پلاستیکی و ظروف یک بار مصرف
  • و…

فرآیند وکیوم فرمینگ

همانطور که گفته شد دستگاه وکیوم فرمینگ از یک قالب بند ، ورق و هیتر تشکیل شده است ، برای اطلاع از فرآیند وکیوم فرمینگ با ما همراه باشید .

  1. قالب بندی

در قسمت قالب بند ، قالب مورد نظر و در قسمت ورق گیر ، ورق پلاستیکی قرار می گیرد .

  • بستن ورق یا فیلم

همانطور که گفته شد جنس ورق پلاستیکی از ABS ، PET ، HP ، کرسیتال ، هایمپکت و… می باشد . این ورق در قسمت ورق گیر قرار داده می شود . ورق گیر در طول فرآیند شکل گیری ورق پلاستیکی را محکم نگه دارد . سپس نسبت به ضخامت ورق پلاستیکی ، گرما به آن داده می شود . ضخامت ورق پلاستیکی معمولا 6 یا 10 میلی متر است.

  • گرمایش

هیتر در صفحه بالای ورق نصب شده است ، گرمای کافی توسط هیتر به ورق پلاستیکی داده می شود تا کاملا نرم و انعطاف پذیر شود . برای اینکه به نتیجه بهتری برسیم ، باید کل سطح ورق پلاستیکی کاملا گرم شود . بدین منظور باید تنظیم کننده های دما و مدت زمان گرمایش در دستگاه شما وجود داشته باشد .

توجه داشته باشید که برای ورق های پلاستیکی ضخیم ، هیتر قوی و گرمایش زیاد مورد نیاز است.

  • شکل دهی خلاء

زمانی که ورق پلاستیکی کاملا حرارت داده شد ، شکل دهی و قالب گیری انجام می شود . در مرحله وکیوم فرمینگ قالب سرد با ورق گرما دیده تماس پیدا می کند و هوای بین ورق و قالب تخلیه می شود . پس از آن ورق به طور کامل بر روی قالب قرار می گیرد و شکل قالب را به خود می گیرد .

  • خنک سازی و آزاد کردن

ورق مورد نظر پس از شکل گیری باید خنک شود ، این کار توسط یک خنک کننده انجام می شود .

شرکت وکیوم آرارات به لطف خداوند متعال بیش از دو دهه در زمینه خدمات وکیوم فرمینگ و بسته بندی کالا و طراحی و ساخت سیستم های وکیوم فرمینگ فعالیت می کند.

امتیاز دهید:

این پست چقدر برایتان مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد امتیاز: 0

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهید.

اشتراک‌گذاری نوشته:

یک پاسخ

  1. توضیحی درمورد ورق هاش ندادید که هر کدوم چه خاصیتی داره و تو چه مواردی استفاده میشه و همچنین کدوم ورقا به صرفه تره و از کجا میشه تهیه کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.