انواع پمپ خلاء

به کارگیری خلاء در صنایع مختلف تاثیر شگفت انگیزی در زندگی مردم از نظر بازیافت ، تهیه و بسته بندی محصولات مختلف گذاشته است . امروزه انواع پمپ خلاء در سایز و ابعاد مختلف تولید می شود . در یک سیستم برای ایجاد خلاء به مولکول های گاز نیاز خواهید داشت و تنها در صورت وجود اختلاف فشار مولکول ها به حرکت در می آیند .

عوامل بسیاری تفاوت بین انواع پمپ خلاء تعیین می نمایند . انواع پـمپ خلاء یا پمپ وکیوم در تولید تلرانس ، فشار ، سلاست ، کیفیت ، مدت کارکرد ، کار با سیالات ، کار با ارتعاشات ، کار در گرد و خاک ، کار با مواد شیمیایی ، مواد درزگیری و… با یکدیگر متفاوت می باشند .

تاریخچه پمپ خلاء

پمپ خلاء یکی از ابزارهای پرکاربرد در صنایع مختلف مانند صنایع داروسازی ، صنایع قند و شکر ،  صنایع نساجی ، دندان پزشکی ، آزمایشگاه ها ، قالب گیری پلاستیک ، پرورش ماهی و… است . برای اولین بار پمـپ خـلاء در سال 1650 توسط یک دانشمند آلمانی اختراع شد . تا کنون پمپ خلاء یا پمپ وکیوم فرمینگ در انواع و مدل های مختلفی تولید و عرضه شده است .

انواع پمپ خلاء

به طور کلی پمـپ خلـاء به سه دسته زیر تقسیم می شوند :

پمپ خلاء خشک

پمپ خلاء یا پمـپ وکیوم خشک برای درزگیری از مایع استفاده نمی کند . هم چنین این پمپ ها فاقد درزگیر مایع می باشند به همین دلیل برای مواد خورنده قابل استفاده نمی باشند . پمـپ وکیوم خشک توانایی خلاء کردن 10 میلی متر جیوه را دارد . این پمپ از عمر طولانی برخوردار است و با استفاده از دریچه فشار خلاء ایجاد می کند . به علاوه کم صدا و کم آلاینده  می باشد . از جمله پمـپ های خـلاء خشک عبارتند از : پمپ اجکتیو که در محیطی با فشار هوای زیاد کاربرد دارد و پمپ دیافراگمی که در اکقر محیط ها کاربرد دارد .

پمپ خلاء آبی ( آب در گردش )

همانطور که از اسمش پیداست دراین نوع پمپ آب نقش اصلی را در ایجاد خلاء ایفا می کند . در پمپ خلاء آبی خنک کننده پمپ آب است . این پمپ دارای یک محفظه سیلندر و پروانه ای است که به طور مستقیم به الکتروموتور کوبل می شود و آب به همراه هوا از دریچه ورودی وارد می شود و از دریچه خروجی خارج می شود . در پمپ خلاء یا وکیوم آبی می توان به فشار 30 میلی بار رسید .

پمپ وکیوم آبی در محیط های معمول کاربرد بسیاری دارد و به محیط زیست کمترین آسیب را می رساند . یکی از انواع پمپ های وکیوم آبی پمپ گردش تیغه ای است که هنگام کار کردن ارتعاشات بسیار کمی دارد .

پمپ خـلاء آبی از نظر میزان خلاء به دسته های زیر تقسیم می شود :

  1. خلاء 80 میلی بار : این پمپ ها تک پروانه ای می باشند . از یک پره به منظور انتقال و ایجاد فشار استفاده می شود .
  2. خلاء 30 میلی بار : این پمپ ها دو پروانه ای می باشند . برای ایجاد فشار بیشتر از دو یا چند پره استفاده می شود.

پمپ خلاء روغنی

خلاء ایجاد شده توسط این پمـپ ها بین 1 تا /01 میلی بار است . توجه داشته باشید کیفیت روغنی که در این پمپ ها مورد استفاده قرار می گیرد بسیار مهم است . هنگام کار این نوع پمـپ ها روغن بخار شده و از اگزوز خارج می شود ، به همین دلیل در فضایی که پمپ تعبیه می شود باید دریچه ای به منظور تعویض هوا ایجاد نمایید . یکی از انواع پمپ خلاء روغنی پمپ روتاری دورانی می باشد که از روغن برای آب بندی و خنک کردن پمپ استفاده می نماید . توجه داشته باشید که روغن و هوا در خنک کاری نقش بسزایی را ایفا می کنند .

ساختمان پمپ خلا

  1. روتور : شامل شافت و پروانه است .
  2. بدنه : شامل سیلندر و سر سیلندر است .

نحوه ی عملکرد پره ی چرخنده در پمپ خلاء

  1. مرحله ی انبساط
  2. ایزوله کردن
  3. مرحله ی تراکم پرفشار
  4. خارج شدن گاز

امروزه مدل های مختلف پّـمپ وکیوم وجود دارد . در صورت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قیمت پمپ خلاء ، قیمت بسته بندی وکیوم فرمینگ ، قالب و خدمات وکیوم فرمینگ و ترموفرمینگ می توانید به وب سایت وکیوم آرارات مراجعه نمایید .

امتیاز دهید:

این پست چقدر برایتان مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد امتیاز: 0

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهید.

اشتراک‌گذاری نوشته:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.