روش های فرم دهی با وکیوم فرمینگ

فرم دهی با وکیوم فرمینگ فرآیند ثانویه شکل دهی می باشد که به وسیله آن ورق های پلاستیک شکل دهی می شوند . بسته بندی وکیوم، بسته بندی پلاستیکی و اجزای آن ها که شامل ظروف بزرگ پلاستیکی می شوند با استفاده از روش فرم دهی با وکیوم فرمینگ می توان تولید کرد . در این مقاله می خواهیم روند شکل دهی با وکیوم فرمینگ را توضیح دهیم ، همراه ما باشید .

فرم دهی با وکیوم فرمینگ

در ترمو فرمینگ یا فرم دهی با وکیوم فرمینگ ابتدا ورق های پلاستیکی را تا آن جایی که نرم و شکل پذیر شوند حرارت می دهند البته میزان دما و گرمای مورد نظر باید به اندازه ای باشد که ورق ترموپلاستیک ذوب نشود، سپس با استفاده از قالب های خنک فرم دهی ، ظروف بسته بندی مختلفی را درست می کنند . در فرآیند ترمو فرمینگ باید تا سرد شدن ورق های پلاستیکی صبر کرد تا در زمان جدا کردن قطعه ، ابعاد و اندازه های قطعه به هم نخورد . از روش ها و تکنیک های مختلفی برای خنک سازی این فرآیند استفاده می کنند تا عملیات خنک سازی سریع تر انجام شود . به عنوان مثال از جریان آب سرد جهت خنک سازی فرآیند فرم دهی با وکیوم فرمینگ برای قالب ها استفاده می شود .

از روش ترموفرمینگ یا فرم دهی با وکیوم فرمینگ را برای تولید ظروف چند لایه با خاصیت ویژه با استفاده از هزینه اندک که بسیار مقرون به صرفه است تولید کرد . دستگاه ترمو فرم اتوماتیک گزینه مناسب جایگزین شده برای قالب گیری تزریقی ظروفی که دهانه باز دارند می باشد . در روش فرم دهی با وکیوم فرمینگ از وسایل مکانیکی ، فشار و خلاء و یا ترکیبی از هر یک از آن ها برای شکل دادن به پلاستیک استفاده می شود .

در فرم دهی با وکیوم فرمینگ به دلیل آن که دما و فشار اعمال شده پایین می باشد ، قالب های ترمو فرم مورد استفاده در این روش از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می باشد . جنس این قالب ها اغلب آلومینیوم می باشد و در مواردی که میزان حرارت بالا جهت فرم دهی نیاز باشد از آلیاژ برلیوم مس استفاده می شود . در فرم دهی با وکیوم فرمینگ به طور معمول از موادی چون PET و PS و PVC استفاده می شود . از روش ترموفرمینگ برای تولید جداره داخلی یخچال ، تولید ظروف یکبار مصرف ، لامپ ها ، حباب های پلاستیکی و جای تخم مرغ و سایر موارد دیگر استفاده می شود .

روش های فرم دهی با وکیوم فرمینگ

در ترموفرمینگ فرم دهی ورق های پلاستیکی به سه روش زیر انجام می شود :

  • فرم دهی با خلاء و فشار هوا Pressure Forming  
  • فرم دهی با خلاء Vacuum Forming
  • فرم دهی با خلاء و فشار مکانیکی Mechanical Molding

فرم دهی با خلاء Vacuum Forming

در این روش ورق های پلاستیک پلیمری میان قالب و گرم کننده قرار می گیرند و پس از حرارت دادن به آن ها و رسیدن به دمای مناسب جهت شکل گیری هوا از زیر تخلیه می شود و در اثر خلاء ایجاد شده ، ورق پلاستیک پلیمری به قالب چسبیده و شکل قالب مورد نظر را به خود می گیرد .

فرم دهی با خلاء و فشار هوا Pressure Forming  

در روش فرم دهی با خلاء و فشار هوا علاوه بر استفاده از خلاء در زیر ورق های پلیمری ، فشار هوا نیز از بالا بر روی ورق های پلیمری اعمال می شود . فشار هوا معمولا 50 الی 100 PSl می باشد. فشار هوای اعمال شده نیروی اضافی را بر روی ورق ها و محصولات با ضخامت بالا ایجاد می کند و هم چنین برای بافت و برش های زیرین ، ایجاد جزئیات دقیق تر و گوشه های تیز تر از آن استفاده می شود .

فرم دهی با خلاء و فشار مکانیکی Mechanical Molding

در روش کار ترموفرمینگ مکانیکی ورق پلیمری بر روی قسمت CAVITY قالب قرار می دهیم و قسمت CORE قالب را بر روی ورق پلاستیکی قرار می دهیم به عبارتی دیگر ورق پلاستیکی پلیمری میان دو قسمت CORE و CAVITY قالب قرار گرفته و به صورت مکانیکی نیرویی مستقیم به ورق پلاستیکی وارد خواهد شد . از مزیت استفاده از ترموفرمینگ به روش مکانیکی دقیق بودن جزئیات و ابعاد محصول در هر دو طرف می باشد . تنها مشکل استفاده از این روش بالا بودن هزینه تولید به دلیل استفاده از دو قسمت CORE و CAVITY می باشد .

امتیاز دهید:

این پست چقدر برایتان مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد امتیاز: 0

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهید.

اشتراک‌گذاری نوشته:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.